Swedenchevron-down_icon

Espresso House ska minska sitt matsvinn med Too Good To Go – 60,000 måltider ska räddas

September 19, 2022

Mer än en tredjedel av all mat i världen slängs och matsvinn beräknas utgöra ca 10% av mänsklighetens utsläpp av växthusgaser. Därför inleder Espresso House ett samarbete med världens största matsvinnsaktör Too Good To Go för att tillsammans minska matsvinnet och kämpa för att varenda måltid ska hamna i magen. Målet är att 60,000 måltider ska räddas innan årsskiftet, vilket i sparade CO2e motsvarar 149 gånger sträckan Stockholm- New York med flyg. Med start från september 2022 kommer Espresso House kunder i hela Sverige ha möjlighet att rädda god mat till en tredjedel av priset. Bra för såväl plånbok som planet.

- Vi är glada över samarbetet med Too Good To Go som blir ytterligare ett steg mot målet att ingen mat ska gå till spillo. Att vara en ansvarsfull aktör inom hållbarhet är en självklarhet för oss och vi förbättrar ständigt vår verksamhet i syfte att säkerställa att vi bidrar till en miljövänlig morgondag, säger Stina Möller, landschef Espresso House Sverige.

Med start från 8 september kommer man kunna rädda mat via Too Good To Go- appen från Espresso House 258 caféer runt om i Sverige. Värdekassarna kommer att innehålla allt från sallader, mackor och bakverk till smoothies.

- Tillsammans med Espresso House får vi möjligheten att nå kunder över hela landet och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Espresso House som inspirerar med sitt hållbarhetsarbete, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

För mer information, kontakta:
Pressansvarig, Linda Almstedt,
lalmstedt@toogoodtogo.se

www.toogoodtogo.se

Om Espresso House

Espresso House erbjuder en personlig kaffeupplevelse med premiumkänsla, från ett vänligt välkomnande i en mysig atmosfär till baristornas hantverk och vårt Specialty Coffee. Espresso House grundades 1996 i Lund och har sedan dess växt till att idag vara ledande i Norden med närmare 500 coffee shops, 6000 baristor och cirka 130 000 gäster dagligen. Sedan hösten 2018 finns Espresso House även i Tyskland. Espresso House är en del av JAB Holding Company.

Too Good To Go är världens största matsvinnsrörelse och startades i Danmark 2016. Idag finns företaget i 17 länder och har hittills räddat över 160 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både restauranger, butiker, caféer och användare att ta tillvara på överskottsmat. Via appen säljer företag sitt överskott till användare som hämtar maten på plats. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Användaren får bra mat till reducerat pris och hjälper samtidigt matställena att minska sitt matsvinn. Tillsammans med appen har rörelsen även lanserat projekt för att förändra datummärkningar på livsmedel och initiativ som hjälper hushåll att minska sitt matsvinn.