Belgium (NL)chevron-down_icon

Colruyt Group en Too Good To Go slaan handen in elkaar in strijd tegen voedselverspilling

November 24, 2021

Halle / Gent, 24 november 2021 – Binnenkort zal op een heel aantal zuivelproducten van het eigen merk van Colruyt Group het nieuwe pictogram van Too Good To Go terug te vinden zijn. Deze extra aanduiding wijst klanten erop om niet zomaar het product weg te gooien nadat de “ten minste houdbaar tot”-datum overschreden is, en te vertrouwen op de eigen zintuigen. Met de deelname aan deze nieuwe sensibiliseringscampagne wil Colruyt Group, als grootste retailer in België, het nieuwe pictogram van Too Good To Go meteen een extra slagkracht en zichtbaarheid geven. De retailgroep werkt al jaar en dag hard aan het tegengaan van voedselverspilling in de eigen winkels maar ook bij de klant thuis, en dit is daarbij een nieuwe belangrijke stap. Ook worden nu álle winkels van Bio-Planet aan de applicatie van Too Good To Go toegevoegd: “Waste Warriors” kunnen in één van die 31 winkels hun pakket ophalen.

Teveel nog eetbare yoghurtjes bij het afval

In september kondigde Too Good To Go, de app die elke dag strijdt tegen voedselverspilling, al aan dat eigen onderzoek had uitgewezen dat 75% van de Belgen het verschil niet kent tussen “ten minste houdbaar tot” en “te gebruiken tot”. Die misinterpretatie leidt onvermijdelijk tot voedselverspilling, want 1 op de 3 mensen gooit voedsel weg omdat het voorbij de houdbaarheidsdatum is. Zuivel is daarbij een categorie die erg vaak bij mensen thuis bij het afval belandt. De helft van de door de consument weggegooide yoghurt zit nog ongeopend in de verpakking (Chr.Hansen, 2019)1. Ongeopende yoghurt die correct werd bewaard, blijft echter nog een tijdje na afloop van de aangeduide datum eetbaar (Test Aankoop, 2019)2.

Nieuw pictogram van Too Good To Go: Kijk, ruik, proef

Too Good To Go ontwikkelde daarom een pictogram dat bedoeld is om duidelijkheid te brengen over de “ten minste houdbaar tot”-datum. Dit herinnert klanten eraan dat het product vaak nog goed is ná het verstrijken van de datum indien correct bewaard. Franco Prontera, Country Manager van Too Good to Go geeft aan: “We moedigen mensen hiermee aan om te kijken naar, ruiken aan en proeven van het product. Zijn de smaak, geur en textuur zoals gewoonlijk? Dan is perfect veilig om te consumeren. Op die manier hopen we toch een aanzienlijk aantal producten van de afvalberg te redden”.

Colruyt Group maakt vanaf nu mee deel uit van de sensibiliseringscampagne, en dat met het eigen merk Boni Selection. Er wordt gestart met een engagement voor twee jaar, waarbij eerst en vooral binnen de zuivelcategorie meer dan 100 Boni Selection producten het pictogram op de verpakking zullen krijgen. Binnenkort zullen de eerste producten in de voedingswinkels van de groep te zien zijn, zoals in Colruyt Laagste Prijzen en OKay.

Franco Prontera van Too Good To Go benadrukt: “Het is voor ons een troef dat we hier met zo'n grote retailer – en dan nog een echte Belgische - kunnen samenwerken. Door op de verpakking van zoveel extra referenties toegevoegd te worden, vergroten we onze slagkracht. Het is voor ons bijzonder interessant dat de eigen merken ook meegenomen worden bij deze samenwerking, want die maken toch een groot aandeel uit van het assortiment in de supermarkt. Ons doel is om een miljoen producten te hebben die die labeling dragen, we zitten momenteel aan kwart miljoen. We zijn dus op de goede weg en zijn zeer blij met het enthousiasme van onze partners”.

Nieuwe stap in sensibiliseren van de klant: Too Good To Go pakketten ook bij Bio-Planet

Stefan Goethaert, Directeur bij Colruyt Group geeft aan: “We zijn als Colruyt Group al heel bewust bezig met het tegengaan van voedselverspilling in onze winkels zelf, en het sensibiliseren van onze klanten om thuis niet onnodig producten weg te gooien. Voor ons is deze samenwerking een extra manier om dat engagement kracht bij te zetten en past dit binnen onze maatschappelijke meerwaarde die we als retailer kunnen bieden. De verpakkingen van het zuivelassortiment van onze Eigen Merken worden nu stapsgewijs aangepakt en we zitten samen met Too Good To Go om verdere stappen naar de toekomst te bekijken”.

Naast het engagement over de implementatie van dit nieuwe pictogram op het zuivelassortiment, werd nog een andere samenwerking tussen Colruyt Group en Too Good To Go geconcretiseerd met een nationale uitrol. Vanaf nu kunnen klanten (“Waste Warriors”) in alle 31 Bio-Planet winkels Too Good To Go-pakketten kopen. Via de app van Too Good To Go zien gebruikers elke dag of ze overschotten kunnen redden en kunnen ze een pakket gaan afhalen bij hun dichtstbijzijnde Bio Planet winkel.